Så här funkar det

Du rensar hemma.

Vad har du för prylar hemma som du inte längre behöver eller vill ha? Garanterat massor som skulle göra en annan människa glad! Lämna in till oss, eller beställ hämtning eller frakt, så ser vi till att det kommer till användning!

Vi sköter försäljningen.

Luta dig tillbaka medan vi på FOOTLY ser till att dina prylar säljs vidare. Vi sköter allt ifrån fotografering och annonstext till betalning och frakt, medan du njuter av att vara en del av cirkulär och hållbar konsumtion.

Prylarna kommer till användning.

Dina avlagda prylar hittar nya välkomnande hem, och annars återvinns dem eller skänks till välgörenhet. Oavsett gör de långt mycket mer nytta än hemma i ett bortglömt hörn!

Bidra till ett minskat ekologiskt fotavtryck och belönas med pengar.

Genom att lämna in hjälper du till att minska det ekologiska fotavtrycket. Det är en insats som inte bara gynnar vår planet utan även ger dig pengar. Genom vårt unika system, My FOOTLY, kan du enkelt begära ut pengar via Swish när du vill.

FOOTLY är inte som någon annan. Vi är inte bara en försäljningsplattform för begagnade varor. Vi är helt unika med vår dedikation till hållbarhet i alla aspekter: miljö, socialt och ekonomiskt.

Redo att lämna in?

Vi tar emot så mycket du vill, dock inte saker som är större än flyttkartongsstorlek. Ta med prylarna till FOOTLY i Taberg utanför Jönköping. För att boka hämtning i Jönköpings kommun eller för att skicka in från hela Sverige skaffa ett konto på MY FOOTLY

Frågor & Svar

Kan jag lämna prylar direkt hos er?

Absolut! Ta med sakerna och lämna in direkt på plats. Du hittar oss på Sjöhultsvägen 13, 562 41 i Taberg. Se våra öppettider här.

Kan jag skicka prylar till er?

Självklart, inga problem! Skaffa ett konto på My FOOTLY. Väl där inne så trycker du Boka fraktetiketter, så skickar vi de i mail inom några dagar. Du packar ned sakerna i lämplig kartong och emballerar dem så de skyddas. Viktigt är att det inte är större än en flyttkartong i storlek eller väger mer än 20kg per paket. Har du mycket kan du packa flera, upp till 4st varannan vecka. Ansvaret för att sakerna kommer fram hela till oss ligger hos dig. Du lämnar in på närmsta ombud och vi på FOOTLY behandlar sakerna i tur och ordning när de kommit till oss.

Kan ni hämta mina prylar?

Jadå, inom Jönköpings Kommun. Skaffa ett konto på MY FOOTLY. Väl där inne bokar du hämtning, så kontaktar vi dig och bestämmer dag och tid.

Vad kan jag lämna in?

Det som är helt, har ett värde till uppskattat 100kr eller mer och som inte är större än en flyttkartong i storlek. Vi har ingen begränsning för hur mycket du får lämna in och vi tar emot alla säsonger.
Vi sorterar på plats på FOOTLY och skänker eller källsorterar det som är osäljbart.

Vi säljer det mesta men några undantag finns:
● Inget storleksmässigt större än flyttkartong i storlek.
● Inga kläder.
● Inga böcker.
● Ingen päls eller produkter från djur.
● Inga piratkopior.
● Inte toner/bläckpatroner.
● Inte mögliga, trasiga eller smutsiga prylar.

Lämnar du in något av ovanstående kommer vi inte försöka sälja det, utan skänker det till välgörenhet eller källsorterar det.

Bojkottade varumärken!

Vi på Footly tar oss rätten att direkt avvisa hela eller delar av varumärken av hållbarhets och/eller etiska skäl. Vi inte emot:
● SHEIN
● TEMU
Detta är varumärken som vi upplever i hög grad bidrar till en negativ hållbarhet, trots att de har kunskapen och kapaciteten att agera annorlunda.

Var säljs sakerna?

På Tradera men också här på vår e-handel. Vi har ett väldigt långt och bra samarbete med Tradera och vi gillar verkligen deras sätt att främja hållbarhet. Kolla gärna vår butik på tradera här.

Hur länge säljs sakerna?

Vi försöker sälja varan i minst 8 månader, vilket är den längsta försäljningstiden av alla i branschen.

Hur stor del av vinsten får jag?

Inga avgifter, obegränsat antal varor, valfri säsong för inlämning!
Din procentuella vinst beror på hur mycket din vara säljs för, enligt följande devis:

Delen upp till 100kr ger 10%
Delen mellan 100kr – 500kr ger 30%
Delen över 500kr ger 70%

Vi vill göra försäljning av second hand så enkelt som möjligt, och tar därför inga avgifter förutom provision av försäljningen. Det finns inga begränsningar för hur mycket du kan lämna in och vi kommer försöka sälja din pryl i åtta månader, vilket betyder att du inte behöver hålla dig till vissa säsonger då den kommer att ligga ute minst en månad av varje årstid.

Hur ska jag sortera och förpacka mina prylar?

Lägg en lapp i varje låda/påse med ditt namn samt inlämningsnumret du får via din registrering på MY FOOTLY.
● Fyll inte kartongerna/påsarna mer än att de går att stänga.
● Tänk på att sakerna säljs i det skick som de lämnas in. Så att damma av, tvätta, diska, putsa, logga ut ur telefoner, återställa o.s.v. lönar sig, för det är inget vi på FOOTLY kommer att göra åt dig.
● Om du har specifik information om prylen som du vill att vi ska veta, tex designer eller ursprung, skriv med det på en lapp.
● Vi tar endast emot saker som inte är större än en flyttkartong.

Hur sker utbetalningen?

Det betalas ut via Swish direkt när du vill, oavsett dag eller tid på dygnet. Logga in på MY FOOTLY välj utbetalning.

Vad händer med sakerna som inte blir sålda?

Vi försöker sälja varan i 8 månader, vilket är den längsta försäljningstiden i branschen. Det gör att vi garanterar att varorna säljs minst en månad i varje årstid oavsett när på året du lämnat in.
Om det inte blir sålt efter 8 månader så tillfaller sakerna FOOTLY, skänks till välgörenhet eller källsorteras. Vi har bra samarbeten med flertalet organisationer för återvinning, bistånd etc.

Hur sätts priset?

Vi har en beprövad och effektiv modell för försäljning där vi försöker sälja varan under en period på 8 månader.

  1. Auktioner med optimerade priser
    Först lägger vi ut varan på auktion till vår stora och engagerade målgrupp över hela världen. Utropspriset baseras på tidigare försäljningspriser för liknande varor. Om varan inte säljs sänker vi utropspriset och startar om auktionen ett antal gånger.
  2. Fast pris på flera marknadsplatser
    Om varan inte säljs via auktion lägger vi ut den till fast pris, både här och på andra marknadsplatser som Tradera. Priset sänks successivt under försäljningsperioden.
  3. Slutkampanj och sista chans
    Som sista försäljningssteg erbjuds varan i en kampanj till ett mycket lågt pris.
  4. Vad händer om varan inte säljs?
    Historiskt sett har 95 % av alla varor sålts inom 8 månader. Om varan fortfarande inte har blivit såld efter 8 månader tillfaller den FOOTLY, skänks till välgörenhet eller källsorteras.

Vi har inget minimipris då vårt absoluta fokus ligger på att varan ska komma till användning.

Kan jag få tillbaka prylarna?

Nej, så är det något du vill kunna få tillbaka så rekommenderar vi dig inte att lämna in det.

Hur mycket får jag lämna in?

Vi har ingen begränsning för hur mycket du får lämna in, vilket är unikt i branschen.
Vi försöker sälja dina prylar i åtta månader, vilket betyder att de kommer ligga till försäljning minst en månad i varje årstid. Tänk på att du inte kan få tillbaka någonting du lämnar in till oss, så du måste vara beredd att skiljas från sakerna för gott när du lämnar in.

Kan företag och organisationer lämna in till er?

Absolut, mer än gärna! Vi kan skräddarsy samarbeten med er utifrån behov och förutsättningar, kontakta oss så kollar vi på det tillsammans.

Jag har fler frågor?

Du kan kontakta oss direkt via formuläret nedan, via mail kundtjanst@footly.se, skriv till oss på sociala media eller ring oss på 036-52122.

Kontakt

Ärende
Address
Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.