Step into sustainability.
Lämna in på plats i Taberg.
Vi hämtar i Jönköpings Kommun.
Skicka in från hela Sverige.
Vad du än väljer så är det kostnadsfritt.
Vi tar emot så mycket du vill, dock inte saker som är större än flyttkartongsstorlek. Ta med sakerna till oss i Taberg utanför Jönköping. För att boka hämtning i Jönköpings kommun eller för att skicka in från hela Sverige skaffa ett konto på My Footly
Frågor & Svar
Kan jag lämna saker direkt hos er?
Absolut! Ta med sakerna och lämna in direkt på plats. Du hittar oss på Sjöhultsvägen 13, 562 41 i Taberg. Se våra öppettider här.
Kan jag skicka saker till er?
Självklart, inga problem! Skaffa ett konto på My Footly. Väl där inne så trycker du Boka fraktetiketter, så skickar vi dem via mail. Du packar ned sakerna i lämplig kartong och emballerar dem så de skyddas. Viktigt är att det inte är större än en flyttkartong i storlek eller väger mer än 20kg. Har du mycket kan du packa flera, upp till 4st varannan vecka. Ansvaret för att sakerna kommer fram hela till oss ligger hos dig. Du lämnar in på närmsta ombud och vi på Footly behandlar sakerna i tur och ordning när de kommit till oss.
Kan ni hämta mina saker?
Jadå, inom Jönköpings Kommun. Skaffa ett konto på My Footly. Väl där inne bokar du hämtning, så kontaktar vi dig och bestämmer dag och tid.
Vad kan jag lämna in?
Allt helt och rent som inte är större än en flyttkartong i storlek. Vi har ingen begränsning för hur mycket du får lämna in och vi tar emot alla säsonger.
Vi sorterar på plats på Footly och skänker eller källsorterar det som är osäljbart.
Vi säljer det mesta men några undantag finns:
● Inget större än en flyttkartong i storlek.
● Ej päls eller produkter från djur.
● Inga trasiga, smutsiga eller piratkopior.
● Ej böcker, pussel eller toner/bläckpatroner.
● Inga kläder som saknar storlek, underkläder eller babykläder (stl 56 eller mindre)
● Mögliga föremål/kartonger.
Lämnar du in något av ovanstående kommer vi inte försöka sälja det, utan skänker det till välgörenhet eller källsorterar det.
Bojkottade varumärken!
Vi på Footly tar oss rätten att direkt avvisa hela eller delar av varumärken av hållbarhets och/eller etiska skäl. Vi inte emot:
● SHEIN
Detta är varumärken som vi upplever i hög grad bidrar till en negativ hållbarhet, trots att de har kunskapen och kapaciteten att agera annorlunda.
Var säljs sakerna?
På Tradera men också här på vår e-handel. Vi har ett väldigt långt och bra samarbete med Tradera och vi gillar verkligen deras sätt att främja hållbarhet. Kolla gärna vår butik på tradera här.
Hur länge säljs sakerna?
Vi försöker sälja varan i minst 8 månader, vilket är den längsta försäljningstiden av alla i branschen. Det gör att vi garanterar att varorna säljs minst en månad i varje årstid oavsett när på året du lämnat in.
Hur stor del av vinsten får jag?
Inga avgifter, obegränsat antal varor, valfri säsong för inlämning!
Din procentuella vinst beror på hur mycket din vara säljs för, enligt följande devis:
Delen upp till 100kr ger 10%
Delen mellan 100kr – 500kr ger 30%
Delen över 500kr ger 70%
Vi vill göra försäljning av second hand så enkelt som möjligt, och tar därför inga avgifter förutom provision av försäljningen. Det finns inga begränsningar för hur mycket du kan lämna in och vi kommer försöka sälja din pryl i åtta månader, vilket betyder att du inte behöver hålla dig till vissa säsonger då den kommer att ligga ute minst en månad av varje årstid.
Hur ska jag sortera och förpacka mina prylar?
Lägg en lapp i varje låda/påse med ditt namn samt inlämningsnumret du får via din registrering på My Footly.
● Fyll inte kartongerna/påsarna mer än att de går att stänga.
● Tänk på att sakerna säljs i det skick som de lämnas in. Så att damma av, tvätta, diska, putsa, logga ut ur telefoner, återställa o.s.v. lönar sig, för det är inget vi på Footly kommer att göra åt dig.
● Om du har specifik information om prylen som du vill att vi ska veta, tex designer eller ursprung, skriv med det på en lapp.
● Vi tar endast emot saker som inte är större än en flyttkartong.
Hur sker utbetalningen?
Det betalas ut via Swish direkt när du vill, oavsett dag eller tid på dygnet. Logga in på My Footly välj utbetalning.
Vad händer med sakerna som inte blir sålda?
Vi försöker sälja varan i 8 månader, vilket är den längsta försäljningstiden i branschen. Det gör att vi garanterar att varorna säljs minst en månad i varje årstid oavsett när på året du lämnat in.
Om det inte blir sålt efter 8 månader så tillfaller sakerna Footly, skänks till välgörenhet eller källsorteras. Vi har bra samarbeten med flertalet organisationer för återvinning, bistånd etc.
Hur sätts priset?
Vi har vi en väl beprövad modell där vi försöker sälja varan i 8 månader.
Vi lägger först ut varan till auktion, där utropspriset baseras på vad en liknande vara sålts för de senaste månaderna. Vi sänker priset om den inte blir såld och efter det säljs den på en kampanj till ett väldigt lågt pris. Om det ändå inte blir sålt efter det så tillfaller det Footly, skänks till välgörenhet eller källsorteras.
Vi garanterar alltid en säljtid på 8 månader, vilket är det längsta i branschen. Det gör också att varorna säljs minst en månad i varje årstid oavsett när på året du lämnat in.
Vi har inget minimipris då vårt fokus ligger på att varan ska komma till användning.
Kan jag få tillbaka prylarna?
Nej, så är det något du vill kunna få tillbaka så rekommenderar vi dig inte att lämna in det.
Hur mycket får jag lämna in?
Vi har ingen begränsning för hur mycket du får lämna in, vilket är unikt i branschen.
Vi försöker sälja dina prylar i åtta månader, vilket betyder att de kommer ligga till försäljning minst en månad i varje årstid. Tänk på att du inte kan få tillbaka någonting du lämnar in till oss, så du måste vara beredd att skiljas från sakerna för gott när du lämnar in.
Kan företag och organisationer lämna in till er?
Absolut, mer än gärna! Vi kan skräddarsy samarbeten med er utifrån behov och förutsättningar, kontakta oss så kollar vi på det tillsammans.
Jag har fler frågor?
Du kan kontakta oss direkt via formuläret nedan, via mail kundtjanst@footly.se, skriv till oss på sociala media eller ring oss på 036-52122.